Smart att rekrytera nyanlända

För en tid sedan talade jag med Amelie Silfverstolpe på Axfoundation om hur svenska företag försöker lösa de skriande personalbehoven:

–Alla storföretag fiskar i samma vatten. Man anställer personer man känner till. Bland småföretag finns det 72 000 lediga jobb som inte kan besättas eftersom företagarna inte hittar människor med rätt kompetens att anställa.

Samtidigt går kompetenta nyanlända utan jobb eftersom de inte känner någon som kan ge dem den första knuffen in på arbetsmarknaden, konstaterar hon.

Amelie Silfverstolpe är projektledare för Axfoundations program Öppna Dörren.

Det är ett enkelt och smart sätt att skapa kontakter mellan nya och etablerade svenskar.

Hon framhåller att nyanlända har svårt att komma in i samhället och få jobb eftersom de inte känner några svenskar. Eftersom 7 av 10 jobb förmedlas genom kontakter är det viktigt att träffas. Öppna Dörren organiserar olika typer av träffar mellan etablerade svenskar och nyanlända. Det finns fyra inriktningar:

Svenska med baby, för föräldralediga och barn från olika kulturer. Invitationsdepartementet, som går ut på att bjuda hem någon med annan bakgrund på middag, Kompisbyrån, som länkar samman nya vänner med olika bakgrund över en fika, och Yrkesdörren som för samman etablerade och nya svenskar för att bygga jobbrelaterade nätverk.

–Grejen är att det ska vara enkelt. Man binder inte upp sig för mer än en första träff. Det ställs inga krav på att det ska leda till varken jobb eller vänskap, förklarar Amelie Silfverstolpe.

Men ofta händer det något. Mötena har skapat ett socialt sammanhang, de ger möjlighet att träna svenska och många gånger leder kontakterna till jobbrekommendationer.

I samma veva blir jag inviterad till en träff mellan nyanlända akademiker och svenska HR-experter. Initiativtagaren, Sofia Brax, är verksam i Göteborg där hon ordnat ett antal liknande träffar, och nu ordnas den första träffen i Stockholm. Vi håller till i rekryteringsföretaget Headlights lokaler vid Humlegården. Stämningen är härlig. Många av de nyanlända har varit en kort tid i Sverige och de är fulla av planer och målinriktad energi.

En man är ingenjör. Han är fast besluten att lära sig svenska på ett år, söka jobb under tiden och vara redo att börja jobba så fort han avslutat sfi.

Jag säger ingenting för att ta ner hans entusiasm.

Någonstans därute finns det väl något smart företag som inser betydelsen av att få in en hårt motiverad medarbetare.

Ett reportage från kvällen finns här:

https://www.njus.me/nyheter//0/370630/nyanlanda-motte-hr-proffs?utm_medium=fb&utm_source=share

Författaren Per Grankvist är en driven föreläsare som har ett effektivt grepp om de ämnen han behandlar. Jag hör honom på ett seminarium om  #metoo där han ifrågasätter det smarta i att sextrakassera och diskriminera.
– När man tvekar om vilken väg man ska gå är det bra att ställa frågan om det jag tänker göra är smart eller osmart säger han.

Så ställ frågorna:

Är det smart att välja bort personer med långa krångliga indiska namn när man söker it-utvecklare?

Är det smart att välja personer utifrån vilka förutsättningar de har att klara jobbet ?

Är det smart att låta människor vänta i månader på att få börja i undermålig sfi-undervisning och att sedan försörja dem i åratal medan deras yrkeskunskaper ligger i träda?

Är det smart att låta kommunerna sköta sfi-undervisningen när studieförbunden klarar uppgiften så mycket bättre?

Är det smart att ta vara på den drivkraft människor har när de kommer till Sverige – redo att börja ett nytt liv?

Ställ ett antal frågor. Verkställ dem som besvaras med ja.

Nja, att politik skulle utformas på ett smart sätt är väl en utopi – det finns ju så många övervärdiga idéer att ta hänsyn till – men företag behöver ju faktiskt inte fundera över vad som är ”politiskt möjligt”.

De ska agera smart bara för att det är bra för företaget.

Smarta företag strävar efter en långsiktigt hållbar modell så att de kan leva och utvecklas länge.

Då är det naturligt att vara öppen för nya strömningar och idéer och självklart att anställa personer som har kontakt med nya intressanta kundgrupper.

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *