Sveriges grönaste varumärken utsedda

Strategikonsulten Differ har presenterat sin årliga ranking Sveriges grönaste varumärke.  Den är byggd på svar från 1000 svenska konsumenter i åldrarna 18–74 år om hur de uppfattar svenska varumärken.

 

Undersökningen bygger dels på hur konsumenterna rankar 100 varumärken i nio olika kategorier, dels på fritextkommentarer.

 

Clara Boëthius är en av de ansvariga bakom rankingen. Hon berättar att metoden har förfinats i år. De ställer fler öppna frågor och använder ett textanalysverktyg på fritextdelen, något som ger djupare insikter än tidigare.

– En stark trend är att kunderna förväntar sig allt mer av varumärkenas hållbarhetsarbete och samtidigt är de mer kunniga och mer misstänksamma. De litar inte helt på märkningar, går inte på enkla koder utan ifrågasätter om exempelvis ekologiskt är det bästa klimatvalet, säger hon.

Hon framhåller att många upplever det mycket svårare att välja rätt och att varumärkena borde se stora möjligheter i att förenkla valen för sina kunder.

Årets vinnare är Ica. Dagligvarujätten har skapat stor trovärdighet kring sitt miljöarbete, som är den parameter som Differ mäter, men Icas marknadschef Gunilla Asker förklarar att Ica har en bredare syn på hållbarhet. Det handlar både om att minska miljöbelastning, om social och ekonomisk hållbarhet.

Hon berättar om en rad samarbeten och projekt både på central- och lokal nivå.

–Miljö och hälsa hänger ihop, säger hon, och berättar om satsningen på rosa produkter som samlade in 46 miljoner till Cancerfonden under oktober, och om ett lokalt initiativ där pensionärer i Järbo får låna en buss för att åka och veckohandla tillsammans.

Matsvinn är en fråga som engagerar. Initiativet Matlådans Dag den 23 mars ska öka medvetenheten om hur man kan ta vara på rester, och projektet Rescued Fruit går ut på att tillverka juice och marmelad av skadad frukt som annars skulle ha slängts.

–En av fyra matkassar slängs. Med tanke på att livsmedelsproduktion har stark påverkan på klimat och miljö är det oförsvarbart, anser hon.

Det finns 1300 Ica-handlare i Sverige, som alla är fristående. Gunilla Asker menar att det lokala engagemanget hos de enskilda handlarna som skapat det stora förtroendet:

–Det känns extra bra att det är kunderna som utsett Ica till Sveriges grönaste varumärke, säger hon.

 

Differ utser också vinnare i nio olika kategorier:

Sveriges Grönaste klädmärke:

Polarn&Pyret

Sveriges Grönaste bank:
Coop

Sveriges grönaste bilmärke:
Tesla

Sveriges grönaste apotek:
Apoteket

Sveriges grönaste när kunderna själva får välja:
Änglamark

Sveriges grönaste nyproduktion av bostäder:

HSB

Sveriges grönaste transportföretag:
SJ

Sveriges grönaste energiföretag:
God El

Sveriges grönaste snabbmatskedja:
Max

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *