Matutbudet drar kunder till köpcentrumet

Temat för årets köpcentrummässa MAPIC i Cannes var F&B. Alltså food&beverage.

Träffade Richard Bergfors, vd för MAX som för tredje året står på mässans övre plan.  Max-gänget är här för att träffa fastighetsägare och nya  franchisetagare, och han beskriver ett slags islossning jämfört med tidigare år:

– I år pratar alla om mat och dryck. Tidigare fick restaurangeroch caféer i köpcentrumen  kanske fem procent av ytan, och nu talar fastighetsägare om att de vill ha 20-25 procent måltidsutbud, säger han.

Han berättar att han haft massor av inbokade möten, och intresset för bolaget har ökat eftersom de nu finns i fler länder än tidigare. I september öppnade man i Polen och där väntas expansionen gå blixtsnabbt. Sverige, Norge, Danmark och Mellanöstern är deras övriga marknader.

Mässarrangören MAPIC lanserar en ny mässa som helt kommer att handla om mat och dryck. Den kommer att gå av stapel i Milano i maj nästa år, och anledningen till att F&B får en egen mässa är att man kommit fram till att kunder som äter tillbringar 27 minuter mer i köpcentrumet, och att de genomför 18 procent fler transaktioner. Måltidsutbudet kan öka lönsamheten rejält med andra ord.

I Asien räknar JLL med att de köpcentrum som byggs framöver kommer att använda 40 procent av ytan till matställen, medan man i Europa planerar för 10 -15 procent, men många talar om uppåt 20 -25 procent.

Adam Griffin på fastighetsutvecklaren JLL menar att marknaden för måltider i köpcentrum blivit mycket mer mogen och att det nu är dags för aktörerna att bli mer analytiska, segmentera och tänka mer på  hur kundernas behov förändras under dagen.

Såg en del trevliga nya koncept på mässan. Mer om detta kommer jag att skriva för januarinumret av tidningen Fastfood.

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *