Obändig tro på nya köpcentrum

Youtubefilmer på döda shoppingcenter i USA till trots, i många delar av världen är tron på köpcentrum obruten. Men det gäller att bjuda på mycket mer än billiga varor.

En personlig upplevelse som speglar utvecklingen:
För 20- 30  år sedan när jag själv hade små barn var den stora köpladan i grannskapet, Täby Centrum, det värsta ställe man kunde släpa barnen till en ledig dag. Trångt, lätt att tappa bort barnen, hopplöst att vänta på den som skulle prova skor.

Nu är MOOD Stockholm platsen där jag möter barnbarnen och deras föräldrar för lunch – god mat, bra musik för små toddlers att hoppa till, mycket att titta på, ytor att röra sig på. Rent. Inget krav att handla, men så lätt att glida förbi Sprall eller Newbie och köpa en liten tröja.

Påfallande är att det sällan är något barn i detta latte-mammehak som är riktigt olycklig och skriker.

Just nu befinner jag mig på MAPIC i Cannes där hundratals fastighetsägare och detaljhandelskedjor möta för att visa upp fräscha och kommande projekt. Tron på köpcentrumens dragningskraft är obändig trots e-handelns framgångar – ja kanske ännu större. För i stället för de lågkvalitativa interaktioner som gamla tiders köplador erbjöd bjuds här nu vackra och roliga miljöer, kultur, restauranger, underhållning och en bra neutral plats att mötas.

Om fem minuter har jag min första intervju för dagen. Jag träffar Citycons vd Marcel Kokkeel.

Vill gärna höra hur de möter den stigande e-handeln och den minskade lusten att gå i butiker.

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *