Är det ens relevant att tala om köpcentrum?

Världen har vänt ryggen åt de traditionella koncepten -nu är det nya typer av  mötesplatser som gäller.

På MAPIC, den stora mässan i Cannes, Frankrike där jag befinner mig just nu träffade jag Don Ghermezian, Triple 5 group, som är i färd med att bygga USAs mest spektakulära ”köpcentrum” eller vad vi ska kalla det,  5 minuters väg från Manhattan.

The American Dream:

55 procent häftiga upplevelser i form av vattenland, akvarier, skidbacke  där man kan testa sin utrustning innan man köper, Cirque de Soleil…U name it. allt med uppgift att locka till shopping, som ändå kommer att stå för 45 procent av omsättningen.

Mer om hur tankarna går, och om hur denna familj på några decennier skapat de mest framgångsrika köpcentrumen på den nordamerikanska kontinenten – West Edmonton Mall och Mall of America kan jag berätta framöver.

Träffade också Jace Tyrrell, vd för New West End Company, som är navet i en sammanslutning av fastighetsägare och högprofilerade detaljhandlare som har till uppgift att få världen att åter förälska sig i West End, i shoppinggatorna kring Bond Street, Regent Street och Oxford Street.

Inte minst viktigt med tanke på Brexit – men också för att britterna själva ska dras till London.

– Där har alltid funnits fantastisk shopping, men infrastruktur, gatumiljö, kommunikationer och totalupplevelse har varit eftersatt. Hållbarhetsfrågorna lågprioriterade:

– Tänk bara på allt s k r ä p vi har på gatorna i brittiska städer, säger Jace Tyrrell.

2020 kommer allt vara annorlunda.

Detaljer om detta kommer jag att skriva om i ett annat sammanhang.

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *