Butiksdöden är inget virus

Ska man har rejält med klick på sina artiklar ska man använda ordet ”butiksdöd”. Senaste året har det skrivits kilometrar text om denna företeelse, och det är lätt att illustrera med igenbommade butikslokaler.

”Svensk Handel varnar för butiksdöd”
”Då kan butiksdöden drabba Sverige”

”Butiksdöden sprider sig –härjar fritt i Malmö”
”De kämpar mot butiksdöden i Klintehamn”

Det låter som något smittsamt virus.

Erkänner att jag själv är skyldig till ett par av dessa rubbar.

Svensk Handels vd Karin Johansson har varit ganska alarmistisk och gått ut med att 25 000 butiker och 20-40 000 jobb kommer att försvinna inom några år.

Visst läggs butiker ner i högre takt. Modekedjor lider när kunderna föredrar att handla på nätet.

Speciellt illa går det för de butiker som konsekvent har dragit ner på personal och service för att pressa kostnader.

För mig som kund finns det ingen anledning att ens gå dit – ifall de inte har 70 procent rea, och knappast ens då.

Men att butiker läggs ner betyder inte att alla köpcentrum och stadskärnor blir något slags spökstäder.

Att många läggs ner just nu beror på att konsumenternas krav ökat. I bättre lägen fylls lokalerna med roligare, mer attraktiva butiker.

Millennials älskar butiker, men de beter sig annorlunda än tidigare generationer.

För en del kedjor kanske lösningen ligger i att lägga ner en del butiker – inte för att helt gå över till e-handel, utan för att koncentrera sig på att digitalisera de fysiska butiker som behålls.

Digitalisering och e-handel är inte alls samma sak.

Jag intervjuade Jens Levin vd på Sitoo i veckan. Det var han som hade samlat rubrikerna. Hans företag säljer molnbaserade kassalösningar. Helt naturligt framhåller han dessa som en väg till räddning för butikerna.

97 procent av alla kassor i Sverige är PC-baserade. Det gör att de är svåra att integrera med en e-handelslösning, och de lirar absolut inte med kundens mobiltelefon.

Men i dag vill ju kunden shoppa sömlöst. Tålamodet är kort. Det finns ingen förståelse för att butiken vägrar byta en vara man handlat på nätet, eller vice versa. Och varför kan ni inte skicka hem skrivaren jag köper och betalar i butiken? Ska jag behöva bära den – jaha då handlar jag väl på en sajt där jag får den billigare och hemskickad!

Skrev en artikel om detta på Njus.me:

 

https://www.njus.me/nyheter/handel/338262/274593/ar-butiksdoden-en-papperstiger?utm_medium=fb

Talade också med Monica Bruvik på HUI Research nyligen.

Hennes tankar om hur köpcentrum ska bli mer attraktiva är intressanta. Hon menar att köpcentrumen behöver ta ansvar för kundernas shoppingupplevelse på ett helt annat sätt än i dag. En av idéerna är att låta kunderna beställa fram varor, från olika butiker. Köpcentrumets personal shopper samlar ihop fem par svarta skor i butikerna, kunden provar och väljer ett par.

Så slipper kunden beställa fem par på nätet och skicka tillbaka fyra.

Intervjun med Monica Bruvik finns här:

https://www.njus.me/nyheter/handel/338262/249634/kopcentrumagare-behover-tanka-nytt?utm_medium=fb

 

 

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *