Tankar om köpcentrumets nya roll

Träffade Marcel Kokkeel på Citycon alldeles nyss. Han är vd för det finskgrundade numera nordiska fastighetsbolag som investerar hårt i de stora befolkningstäta områdena främst i Finland, Sverige och Norge.

– I Skandinavien finns de mest snabbväxande städerna i Europa, så det är helt naturligt för oss att ha vår tyngdpunkt där, säger han.

Citycon hamnade på min radar för ett antal år sedan som det bolag som låg bakom förvandlingen av gamla sunkiga Liljeholmen till ett levande och intressant område. För 4 år sedan köpte bolaget Kista Galleria, och nu står Globen på tur.

– Globen är suveränt välbeläget men ett uselt köpcentrum, säger han och beskriver shoppingcentret som en kåk med fyra baksidor. Otroligt otillgänglig.

– Vi tänker göra det till ett levande stadsdelshjärta där allt som invånarna runt omkring behöver, säger han.

Han ger mig ett tydligt recept för vad ett riktigt bra köpcentrum ska innehålla och hur man ska disponera ytorna för att skapa ett koncept som håller i både hög och lågkonjunktur.

Men det tänker jag skriva en bra artikel om. En liten hint – det gäller att få in viktiga samhällsfunktioner ihop med detaljhandeln för att lyckas.

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *