8 funderingar för 2018

Ja, det är hög tid att titta lite på trender för året som ligger framför oss.

När det gäller politik (valår!) världsläge (terrorhot och kärnvapen+infantila/instabila ledare) konjunktur (peakat?) är det inte mycket jag har att tillägga.

Jag tittar lite mer närsynt på handel och marknadsföring.

  1. AI, artificiell intelligens och maskininlärning får stort genomslag – utan riktad marknadsföring är det svårt att nå genom bruset. Kunder förväntar sig personalisering – men med bibehållen integritet. Marknadsförarna satsar stort.

2. Integritet ja, GDPR införs 25 maj. Största nyheten är att kunden äger sin data. Visst kommer många konsumeter att vilja dela med sig för att få tillgång till bra riktade erbjudanden, men det sker på konsumentens villkor.

3. Butiksdöd? Nja… Trista butiker i sämre lägen, trista butiker i bra lägen, bra butiker i dåliga lägen får det ännu tuffare. ”E-handeln knäcker oss”, säger den ena efter den andra och ger upp.

4. Stadskänsla. Köpcentrum är inte längre köptempel utan lever på en mix av service, kultur,nöjen och shopping, med bostäder nära inpå. Städer satsar mer på dygnet-runt-ekonomi och bostäder i centrum. Det som talar för köpcentrumet som mötesplats och nav är att de kan övervakas bättre och upplevas som tryggare.

5. Säkerhet. Insikt om att krafttag kommer att behöva tas mot kriminaliteten för att skydda medborgare och handel ökar. Men det kommer att bli bråk om metoder. Många kommer att försvara socialtjänstens roll och arbetsmetoder, trots dåliga resultat när det gäller att stävja rekrytering till kriminella gäng.Handlare som satsat enorma belopp på skydd kommer att kräva polisiär och legal uppryckning.

6. Cyberkriminalitet. Bedrägerier är mer lukrativt än våld. Det kan till och med bli detta som bryter våldsvågen på några års sikt, snarare än polisiära insatser…?

7. Hållbarhet. Diskussionen om hur handel och distribution av varor ska ske med minsta möjliga klimat- och utsläppspåverkan kommer att ta fart. Bäst att alla ”åker och handlar” eller att alla får hemkört ? Syntetpälstrenden och fleecematerial av petflaskor ifrågasätts. Vi kommer också att få se en del organiska material i större skala, som tyger och produkter av bambu, hampa och träfibrer. De smyger in som ersättare för bomull och polyester klädindustrin.

8. Delningsekonomi. Varför köpa och äga, förvara, försäkra, skatta och reparera, när man kan slippa och bara använda prylarna när de behövs? Redan självklart för unga, men förhållningssättet tas över även av äldre.

 

 

 

 

 

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *