Amazon + Wholefoods=Ett lyckligt äktenskap

Ja vissa människor som tycks totalt olika kan komplettera varandra och leva lyckliga i decennier. Kan samma princip appliceras på företag?

Kanske.

Whole Foods var länge en framgång. Ekologiskt och supersunt för bättre bemedlade. Kunder som gärna betalade för premium. Marginalerna var goda.

Men verkligheten älgade i kapp.

Ekologiskt togs upp av fler kedjor till lägre priser. Whole Foods hade visat vägen, men tappade lönsamheten. Blödde. Testade olika knep.

Så kom Amazon som en riddare på en vit springare.

Amazon är så gigantiskt att det klarar lönsamheten på en marginal på 1,5 procent. Det räcker ändå till att kontinuerligt skapa nya tjänster, ny teknik, allt för att leda konsumenterna djupare in i Amazon-världen. Beroendeskapande tjänster, snabb och bekväm leverans av allt du någonsin behöver och kan önska dig.

En viktig komponent saknades dock länge – det mänskliga mötet.

Så öppnades Amazon Bookstore – i dag finns det 16 i USA.

En helt vanlig bokhandel – men med extra digital kraft.

 

Och för ett knappt år sedan köptes sorgebarnet Whole Foods. Över 400 butiker i USA, Kanada och UK.

Ett besök på Whole Foods i dag skiljer sig lite från hur det såg ut och kändes för ett par år sedan.

Whole Foods är inte längre bara för välbetalda kontorsanställda

Jag har i dagarna besökt två butiker i New York, Columbus Circle, som är en gigantisk butik i källarplanet till det köpcentrumet, och en butik i två plan i de lite lugnare kvarteren mellan 2 och 3:e avenyn på East Side.

Amazon gör sig påmint på flera sätt.

Hämta dina Amazon-köp när du ändå ska handla mat

På E57 Street möts man av Amazon’s pick-up skåp direkt vid ingången. Överallt skärmar där man kan kolla pris och får veta hur mycket billigare det är för Amazon Prime-medlemmar. Priserna tycks ha gått ner. Allt är inte heller ekologiskt, eller Organic som det heter i USA. En del produkter är märkta Conventional. Amazon Primemedlemmar får 5 procent i återbäring på inköpen.

 

Amazon gör det billigare att handla på Whole Foods

En skillnad är publiken. Förr sågs inga hard hats, alltså arbetare med hjälm på Whole Foods. Nu syns både byggjobbare och poliser ta en ekologisk morgonfika eller lunch på Whole Foods serveringar.

Kvarterspolisen tar frukost

Ambitionen är påtaglig – sund mat ska vara tillgängligt för alla.

Ambitionen att öka medvetenheten är påtagliga.

Whole Foods har olika program för att sprida kunskap. Man vill inspirera familjer att ge sina barn nyttigare mat, och har tagit en rad olika miljöinitiativ. Så har Whole Foods alltid jobbat, men nu får insatserna turboeffekt genom Amazons lågmarginalstrategi. Även mindre bemedlade får råd.

Så visst har Fina Fröken Whole Foods och Säljar-Nisse Amazon stor glädje av varandra, trots olikheterna.

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *