Första intervjun med Epidemic Sounds grundare

En lång tystnad är bruten. Epidemic Sounds grundare Oscar Höglund står på SIME:s scen den sista dagen i maj och berättar om företagets historia och framtid.

 

Det är första gången. Succéföretaget har under 10 år revolutionerat musikindustrin och skapat unika ljudbilder till ett otal tv-serier, butikskedjor, restaurangkedjor och frisörer, men grundarna har under alla år undvikit att framträda och låta sig intervjuas.

  • Vi har inte snackat om vad vi velat göra, vi har bara jobbat på, säger han.

Men nu är det dags att bli mer publik. Företaget är i kraftig tillväxt.  I höstas sålde grundarna en del av sina aktier till riskkapitaljätten EQT. Enligt tidningsuppgifter värderades företaget till drygt en miljard kronor i november 2017.

Oscar Höglund beskriver starten av Epidemic Sound som ett tursamt möte mellan två världar:

Oscar Höglund och Janne Zachrisson kom från tv-världen, Peer Åström och David Stenmarck kom från musikvärlden. I båda världarna fanns stora problem som bottnade i samma orsak – en röra av rättigheter och royalties. Musiker hade svårt att få betalt för sin musik, tv-bolagen hade enorma svårigheter att ljudsätta sina produktioner eftersom rättighetsläget var oklart. Riskerna att åka på en stämning för felaktig användning av någon musikslinga var stora. Rädslan var större än glädjen.

– Ursprungsidén med Epidemic Sound var dels att bygga en ny musikindustri där musiker kunde försörja sig, dels att hjälpa alla världens historieberättare att använda musik. Det skulle bli roligt igen, säger Oscar Höglund.

Ur musikernas synvinkel var musikindustrin något som hade kollapsat. Den som hade skapat en låt fick sällan ordentligt betalt. Royalties beräknades på uppskattningar, och det fanns en mängd händer som skar emellan. 85 procent av pengarna hamnade i andra fickor än musikernas.

Epidemic Sound riggade en helt ny modell.

De betalar en summa för varje låt direkt till musikern, detta oberoende av om låten används.  Om låten sedan streamas på andra plattformar delas intäkten 50/50 med musikern.

Med sitt stora nätverk av musiker kunde Epidemic Sound skapa unik musik för tv-produktioner. Allt tjafs om rättigheter var som bortblåst.

–Musik är så kraftfullt när det gäller att sätta stämning, förstärka en historia och uttrycka känslor. Nu kunde skaparen av exempelvis en tv-serie koncentrera sig på uttrycket, säger han.

Snart dök nya kunder upp från oväntat håll:

–En internationell snabbmatskedja hade problem. I varje land rådde olika nationella regler för hur musik fick användas och betalas. De behövde en global leverantör av musik som var anpassad för deras behov. De hade märkt att kunderna åt snabbare och lämnade sina bord kvickare under lunchrusningen om snabb musik spelades, men om det var regnigt var det bra med långsammare musik så kunderna stannade kvar och tog en kaffe.

Det fanns bara en hake – Epidemic Sound hade bara instrumentala låtar i sitt utbud.
De nya kunderna efterfrågade sånger, så företaget fick engagera låtskrivare och artister.

Oscar Höglund poängterar att det är riktig musik, äkta låtar som tillkommit med lika mycket kreativitet och känsla som annat musikskapande.

I dag spelas musik från Epidemic Sound på 10 000-tals butiker och restauranger världen över. Företaget samarbetar med flera hundra musiker varje månad.

Många är etablerade musiker som älskar att skapa musik, men som inte älskar det hårda turnélivet och den osäkra utkomsten.

Epidemic Sound erbjuder tryggare inkomster och en möjlighet att leva ett vanligt familjeliv i hemstaden.

– En del av våra artister har miljoninkomster, men de tjänar sina pengar på att spelas i dagligvarukedjor och klädbutiker. En del av dem turnerar också, men de är inte beroende av att göra konserter på stora arenor för att nå ut, säger Oscar Höglund.

Visst skapas hits också på det här sättet. En kund som kommer in på en klädkedja och hör en fin låt kan leta upp den på en streamingtjänst och spela den för sina vänner.

Ibland kan det ge kraftfull utdelning. Ett exempel – Örebrobandet Loving Calibers låt Faster Car plockades upp av Youtubern Aphmau som använde den till en animerad film som i dagsläget haft över tio miljoner visningar. Låten sprids också på Spotify.

Under de senaste åren har Epidemic Sound vuxit mycket fort. I dag har det över 200 anställda, kontor i Norden, Amsterdam, Hamburg, Madrid, New York och Los Angeles. Fokus ligger nu på att expandera i USA och på att ljudsätta offentliga miljöer i Sverige.

Oscar Höglund ser företagets verksamhet som en moteld mot det han kallar Amazon-makrot – om den fysiska handeln ska överleva måste butikerna vara platser där kunderna vill vara. Rätt musik som sätter en behaglig stämning utan att vara påträngande är en viktig del av upplevelsen.

Att spela välkända hitlåtar från radion motverkar syftet – de blir för påträngande. Risken är att kunden lyssnar på musiken i stället för att handla, alternativt flyr för att det är fel låt.

– Hörseln är det enda sinne du inte kan välja att stänga av. Därför är ljudsättningen ett stort ansvar. Det är viktigt att det offentliga rummet ljudläggs på ett välavvägt och relevant sätt, säger han.

I

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *