Spaning: Mässans framtid

Kom just hem från Ambiente i Frankfurt. Världens största konsumentvarumässa.

Den var sig ganska lik sedan första gången jag var där för nära ett decennium sedan. Samma trendbyrå hade sammanställt utställningen, som liksom förr hade fyra teman.

Jag träffade utställare som upplever att mässan är superviktig för dem. Det är här man hittar nya kunder och håller kontakt med gamla. Svenska företag vittnar om att Ambiente var deras första steg ut i världen.

Här ett par artiklar där jag talat med utställare:

https://www.njus.me/nyheter//0/286925/massan-haller-stallningarna?utm_medium=fb

https://www.njus.me/nyheter//0/288062/vitsen-ar-att-synas?utm_medium=fb

Annat var sig också likt: Den frenetiska jakten på två hål i väggen att ladda sin mobil i. Den klena uppkopplingen som gjorde det svårt att skicka manus.

På söndagsmorgonen bjöds stor frukost med presentation av en stor utbyggnad som faktiskt inte ska resultera i mer utställningsyta trots att en ny jättehall tillkommer. I stället ska frigjorda våningsplan fyllas av ny teknik.

Det triggade min fantasi.

Mässan som den idag är utformad, bygger fortfarande på att allt går sin gilla gång. Förväntan är att butikerna ska lägga sina order ett år i förväg. Till sin hjälp att hitta rätt har man trendutställningarna som visar vad som kommer att gälla.

Men nu går ju allting så mycket fortare. De korta trenderna växlar snabbt – och de är inte dikterade uppifrån utan påverkas av allt som rör sig.

Butikslandskapet förändras. Massor av butiker lägger ner. Massor poppar upp. De fysiska butikerna digitaliseras. Det kräver en helt annan snabbhet.

Men det finns också en långsam trend, med fokus på hållbarhet och tidlöshet som nästan känns lite fånig att klämma in i en trendutställning där det ”tidlösa” ena året ska vara ockra och andra året barkbrunt.

Men – det ska också sägas  – jag älskar trendutställningarna där ett urval av intressanta produkter exponeras på ett mycket vackert och inspirerande sätt.

Det jag hoppas få se när jag besöker mässan om ett år eller två är ganska annorlunda:

  1. Utställarna ska ha digitala orderböcker så de snabbt kan ta emot och effektuera order redan i mässmontern. Ingen seg uppkoppling och mycket större kapacitet att exempelvis visa filmer på tillverkningsprocesser .
  2. Betalningar ska kunna ske snabbt via de globala betalplattformar som finns. Här har mässan en uppgift att sprida kunskap till sina utställare.
  3. Mer fokus på förklaringar av den teknik som ligger bakom den digitala butiken.
  4. Bättre ljudmiljö och hallar med naturligt dagsljus.

 

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *