Tänk om högmarginalvarorna försvinner från matbutiken?

Hört talas om Delitea?

Namnet låter som något baserat i Morgongåva och mycket riktigt har bolaget samma adress som  logistiksuccén Apotea som vänt upp och ner på apoteksmarknaden med sina låga priser och sin suveräna logistik.

Delitea handlar som namnet antyder om mat. Men det är inte färskvaror, utan allt det andra goda vi bär hem från matbutiken – ostkexen, olivoljan, fikonmarmeladen, de soltorkade tomaterna, pastan och andra konserverade och hållbara produkter.

Mötte häromdagen en bekant som talade lyriskt om Delitea:

– En perfekt tjänst, menade han. Jag beställde hem varorna till klockan 9.15 en torsdagskväll och 9.14 stannade bilen nere på gatan. De får mitt fortsatta förtroende. Priserna var bra, och det är ju varor som det är skönt att slippa släpa på.

Ja, eftersom Delitea utnyttjar den logistik som byggts kring Apotea är det en naturlig utveckling.

Amazonvarning – en spelare som använder sina konkurrensfördelar –bra logistik och stort kundförtroende till att bygga på med allt fler varugrupper.

Delitea kan sälja billigare än butiken och ändå tjäna pengar.

Ännu så länge knaprar Delitea bara lite i kanten. Men tänk om en stor andel av befolkningen börjar köpa de tunga kolonialvarorna på nätet och nöjer sig med att handla färskvaror i matbutiken.

De eländiga färskvarorna som måste hanteras med största omsorg, men som ändå ger en massa svinn. Tomaterna ruttnar, kött och mjölk har kort hållbarhetsdatum. I matsvinndebatten nämns svindlande siffror på hur mycket av den mat som produceras som faktiskt kasseras innan den ens hamnar i kundens varukorg. Mycket försvinner i butiksledet och detta gör färskvarumarginalerna mycket tunna.

Marginalerna på kaffe och chokladkakor är betydligt bättre så de varorna behövs för att hålla lönsamheten i dagligvaruhandeln.

Ifall man extrapolerar utvecklingen – bara som ett tankeexperiment, kan man föreställa sig att färskvaruförsäljningen kommer att ske i mer exklusiva saluhallar eller på marknader och de vanliga matbutikerna går under. Färska råvaror blir en exklusivitet som tillhandahålls av specialiserade aktörer till höga priser.

Fast dagligvaruhandlaren kan ju lösa svinnproblemet genom att laga färdigrätter av grönsaker som börjar bli rynkiga och grytbitar som är på väg att gå ut.

En smarrig gryta av det som annars blivit svinn kan ju säljas med en hyfsad marginal eftersom det blir ett bekvämt alternativ för kunden.

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *