Trött kundtjänst kan sabba julen

Helt nyss kom en ny undersökning från Yougov som på uppdrag av affärssystemleverantören IFS kollat hur mycket tid svenska konsumenter lägger på att byta/reklamera julklappar och att försöka få dem att fungera.

De kom fram till häpnadsväckande två timmar och tjugo minuter. Engelsmän och amerikanare är värre – de lägger i snitt långt över tre timmar.

Men kanske ändå inte så förvånande – studien möter en del igenkännande.

Själv har jag sedan mycket lång tid undvikit att ge teknikklappar – om jag inte själv är bombsäker på hur de fungerar.

Trött kundtjänst i juldagarna är något som till varje pris bör undvikas!

Liksom att stå i bytarkön mitt i reakaoset.

Därför bör kläder undvikas om du inte är helt säker på storlek och smak.

Är tröjan en storlek för liten kan man inte vara säker på att den finns kvar i rätt storlek.

För en fridsam jul utan teknikstrul och bytesgnissel håller jag mig gärna till garanterat bekymmersfria klappar:

Sånt som man aldrig kan få för mycket av:

Sjalar, handkräm, handskar om man vet storleken, läckra skålar att vispa eller lägga upp i, mössor, pyjamas, fårskinn, fin olivolja…

Böcker är också bra. Om mottagaren redan har läst den är det bara att tacka och diskret ge den vidare till någon annan.

Garanterar oreklamerbart är välgörenhetsgåvorna:

en get i Afrika, rent vatten, mat, medicin.

En annan idé är att ge ett löfte:

Fika i vårsolen på valfritt myskafé

Biobiljetter+barnvakt

Ja men om julklappspaketet innehåller något man absolut inte vill ha och man inte ids byta – eller prylen är köpt på slutrean i en obskyr butik som redan har bommat – ja då finns det ett alternativ:

Lägg ut den på Tradera eller Blocket.

Eller göm den i den hemliga lådan som rymmer sköna ting för nästa generation att förtjusas eller förfasas över.

IFS vill att handlarna ska rädda vår julfrid genom att satsa på bättre kundtjänst och smidigare bytes och reklamations-rutiner.

Självklart!

Det går aldrig att undvika reklamationer, byten och teknikfrågor.

Minns att ett bra kundbemötande kan ge en kund för livet – medan den som förstört julen för en familj genom att inte ställa upp med adekvat hjälp också blir ihågkommen…

 

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *