Vem betalar 45 spänn för en penna?

I min värld är pennor inget man köper. De bara finns. Precis som paraplyer och kranvatten.

Jag har just nu 13 stycken i botten på väskan. Ingen aning om var de kommer ifrån.

Grand Hotel, Jetshop, SHB, HSB, Aleris, Coveris, bolag, konferensanläggningar, organisationer… Pennor har inget värde. Man släpper, tappar, glömmer dem överallt, man tar dem utan att fråga, man snor dem från kollegans skrivbord utan en kommentar – vem tjafsar om en penna?

En gång i tiden var det annorlunda.
När jag var åtta år fick jag en Ballograf Epoca av min pappa. Den var benvit. Den bör då ha kostat omkring 100 kronor, väldigt mycket mer i dagens penningvärde.

Det var min penna, inget jag lånade ut, och inget jag slarvade med.

Men en dag på konfirmationslägret försvann den.

Borta. Sorgligt. Grät.

Men hur gick det till när pennorna förlorade sitt värde?

I helgen var jag på Paperworldmässan i Frankfurt.

På span efter svenska utställare förstås. I en stor monter med tre utställare hittar jag de välkända Ballografpennorna och Ballografs vd Peter Orrgren.

Det är inte många som tänker på det i dag, men Ballograf är svenskt. Företaget har två fabriker, en i Göteborg och en i Filipstad. Där produceras omkring 10 miljoner pennor om året. Hälften går på export till 48 olika länder, hälften säljs på hemmamarknaden för 45 kronor.

Dyrt säger svensken. Andra pennor kostar 25 spänn, så varför lägga nästan dubbelt?

För billigt fnyser den franske varuhusdirektören. ”Så billiga pennor kan vi inte sälja”. Nej, för en penna som bara kostar 5 euro måste vara rena skräpet enligt den franska konsumentens sätt att se. I Frankrike är en penna fortfarande en investering. Man ställer krav på sin penna. Den ska vara snygg, ligga bra i handen, och man ska inte behöva kludda upp den för att få den att funka.

Pennor är inget man strösslar med söder om Öresund. På hela Paperworldmässan hittar jag faktiskt inga ställ med gratispennor.

– Alla de billiga importpennorna som översvämmar Sverige har förstört marknaden, säger Peter Orrgren.

Felet med dem är att de bara skriver 3-400 meter. En Ballograf ska enligt Peter Orrgren kunna skriva 8 000 meter innan den lägger av.

Så berättar han hur dessa kvalitetspennor kan tillverkas i Sverige till så lågt pris. Men det tänker jag berätta om i ett annat sammanhang.

Och så står jag där åter med en benvit Ballografpenna. Den känns välbekant i greppet. Färgen är nästan densamma som den som försvann för så många decennier sedan.

Men den här är dagens version – plasten och bläcket är mycket snällare mot miljön.

Och den skriver mycket finare än de vanliga konferenspennorna.

Jag säger bara det – rör inte min Ballograf!

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *