Vitsen med plattformar

Huka bakom murar eller skapa öppna plattformar?

Delad information är oändligt mycket mer värdefull än hemlighållen. Framgång i affärslivet handlar i dag om att dela information och att göra det via tekniska plattformar.

Det är mycket som går att göra i dag som för bara några år sedan var extremt krångligt, dyrt eller rentav omöjligt. Sälja och ta betalt över hela världen, kolla vad som händer i var och en av kedjans butiker – i realtid – eller snabbt nå ut med sina produkter på nya marknader.

För 7-8 år sedan en hägrande dröm, idag görbart till en rimlig kostnad tack vare nya tekniska plattformar.

Det var när Zalando definierade om sig från modeföretag till teknisk plattform som de började tjäna pengar. I dag erbjuder de en väg ut på en europeisk marknad för mindre modeföretag som haft svårt att nå sin publik. Kinesiska e-handelsjätten Ali Baba erbjuder på samma sätt ett enkelt inträde på Kina-marknaden. Amazon är en gigantisk plattform. Många svenska företag fasar för den dag Amazon på riktigt etablerar sig i Sverige – andra ser fram emot att få använda Amazon som plattform för att nå världsmarknaden.

Enklare betalningar

Plattformar sätter fart på den globala ekonomin – betallösningsföretag som amerikanska Stripe och holländska Adyen erbjuder möjligheter att skicka och ta emot betalningar över hela världen. De gamla bankerna tjänade på att göra betalningar långsamma och kostnadskrävande för kunden. De nya plattformarna kopplar förbi bankerna. I stället för att handlaren själv ska behöva ta kontakt med varje utländsk bank och ansluta sig till varje betalform, går man via en plattform som sköter alla kontakter snabbt och smidigt. 

Kunderna i varje land kan erbjudas betala på det sätt som de själva känner sig bekväma med.

Shoppa utan krångel

Riktig omnikanalhandel bygger på plattformar som hanterar både onlineförsäljning och butiksförsäljning i samma system – något som gör det möjligt att övervaka alla transaktioner i realtid. Superpraktiskt för konsumenten som kan köpa saker på nätet, hämta och prova i butik, och lämna tillbaka det som inte passar direkt i butiken. Eller köpa i butik och reklamera på nätet.

Shoppingen blir sömlös och helt okrånglig.

Full koll

Möbelföretaget Jysk har gjort en intressant resa. De styr mer än 2000 butiker i 48 länder genom en plattform som i realtid förser dem med all information om vad som händer i alla butiker och online.

Genom att jämföra en rad parametrar kan de se vilka som underpresterar och vilka som har bra grepp att lära ut.

Svenska Quinyx som erbjuder en plattform där medarbetare kan byta arbetspass utan att behöva gå genom chefer har blivit en världssuccé.

Inom mediabranschen vinner plattformstänkandet också mark. En tidning är i dag inte bara enpappersprodukt eller en nättidning. En tidningstitel är en plattform som ordnar event och resor, har tvkanaler, poddar, kurser och annat.

Identisk information delas

De öppna plattformarna gör det så mycket enklare att kommunicera, dela information mellan olika aktörer i en kedja och skicka pengar. Eftersom det är identisk information som delas behöver man inte förlora något i översättningen och en del transaktionskostnader försvinner också.

Små nischade företag når lättare ut i världen, betalningar går snabbare, det går fortare att göra analyser och vidta rätt åtgärder när varorna inte säljer som förväntat, eller när det fattas personal.

Det är ett nytt sätt att tänka. Förr kunde man helt legitimt bygga framgång på att utnyttja ett informationsövertag. I dag ger det bättre utfall att dela korrekt information.

Den som försöker hålla användbar information för sig själv är inte smart utan betraktas som en manipulatör och bakåtsträvare.

Författare: Dagmar Forne

Dagmar Forne, journalist med mångårig erfarenhet och djupa kunskaper om handel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *